Malajsie a Singapore – shrnutí

Naším původním záměrem bylo jet v r. 2017 na tzv. „velkou“ dovolenou (rozumějte delší než dva týdny) do Číny. Jenže čím více informací jsme o Číně měli, tím méně se nám tam chtělo. Až moc obří města halící se většinu roku do hustého smogu, všudypřítomný policejní dohled, samé kontroly, neskutečné množství lidí, žádní anglicky hovořící Číňané a vše pouze v čínštině. Hlavně mě úplně přešla chuť se do Číny vydat.

Z různých zdrojů jsem však stále více slyšela a četla o Malajsii. Nejvíc mě naladila moje masérka, které ji navštívila asi před 4 lety, a poté jsem narazila na parádní blog, který ve mně touhu podívat se do Malajsie tak vystupňoval, že jsem přesvědčila i Kubu. V zimě jsme koupili letenky a na jaře začali cestu pánovat. Jelikož jsem poměrně systematický a organizovaný člověk, cesty si dopředu ráda plánuji. Alespoň rámcově potřebuji vědět, kde se budu pohybovat a kde budu spát. To mi dodává jakýsi vnitřní klid a cestu si tak více užiju. Spousta lidí to má naopak, nic neplánují a hrozně si to chválí. Nicméně my, plánovači, jsme se do toho na jaře vrhli. Několikrát jsme náš plán měnili, výsledkem byla tato cesta:

Datum: 22. 6. – 15.7.2017 – 24 dní

1. Den – let do Amsterdamu, cca 12 hodinový stopover, výlet do Amsterdamu
  2. Den – přílet do Singapuru, ubytování, jídlo, kóma
  3. Den – Singapore
  4. Den – Singapore
  5. Den – let na Langkawi (Malajsie)
  6. Den – Langkawi
  7. Den – let na Penang
  8. Den – Penang
  9. Den – cesta do Cameron Highlands
  10. Den – cameron highlands
  11. Den – cesta do národního parku Taman Negara
  12. Den – národní park Taman Negara
  13. Den – cesta na Pulau Perhentian
  14. Den – Perhentiany
  15. Den – Perhentiany
  16. Den – Perhentiany
  17. Den – let na Borneo – Kuching
  18. Den – rezervace Semmengoh, Fairy Cave, Windy Cave, trh
  19. Den – dlouhý dům, rezervace Semmengoh
  20. Den – národní park Kubah
  21. Den – národní park Bako
  22. Den – let do Kuala Lumpur
  23. Den – Kuala Lumpur
  24. Odlet

Doprava

Protože jsme měli na cestu omezený čas a chtěli jsme vše stihnout tak, jak jsme si naplánovali, hodně jsme létali letadlem a také jsme hojně využívali služeb autopůjčoven. O našich zkušenostech s půjčováním auta v Malajsii se dočtete v tomto článku.

Po Malajsii se spousta turistů pohybuje autobusy. Dálkové autobusy jsou prý poměrně čisté a moderní, vybaveny klimatizací. Jejich největším úskalím je nedochvilnost. Na netu jsem četla spoustu příspěvků o tom, jak mají autobusy často několikahodinové zpoždění při odjezdu (v lepším případě). V tom horším vůbec nepřijedou. Navíc místní řidiči autobusů jezdí údajně ne úplně košér a slabší povahy mohou omdlévat, nebo alespoň blinkat 🙂

Další možností, jak se přepravovat mezi jednotlivými destinacemi, je využít nabídky místních cestovních kanceláří a vyrazit na cestu minibusy. Ty by měly být výrazně spolehlivější než veřejné dálkové autobusy, často také spojují místa, kam velcí autobusoví dopravci přímo nejezdí. Na tyto cestovní kanceláře jsme narazili prakticky na každém místě, které jsme navštívili. Nevýhodou je to, že si lístky nemůžete koupit dopředu online. Zase ale jde o flexibilnější způsob cestování. Minibusy si můžete často objednat přímo v hotelu/hostelu.

Malajsie je prý také vhodná ke stopování. Ačkoliv se v průvodcích můžete dočíst, že se nejedná o vhodný způsob cestování (to dle průvodců asi nikde), zkušenosti bývají jiné. Auto si zde údajně stopnete velmi rychle a řidiči jsou milí a přátelští. My osobně jsme za celou dobu žádného stopaře nepotkali, ani turistu, ani místního.

Větší vzdálenosti lze překonávat letadly za zlomek času, který by zabrala cesta po silnici. Letenky stojí od pár stovek po cca 1000 Kč, záleží na tom, zda máte zavazadlo k odbavení, nebo ne. Pokud máte málo času a ne tolik napjatý rozpočet, určitě se letecká doprava vyplatí. My využívali služeb Air Asia a letadla byla srovnatelná s letadly Travel Service.

A konečně, na a mezi ostrovy se dá cestovat samozřejmě trajekty a dalšími druhy plavidel. Např. Na ostrovy Perhentian se dostanete jenom lodičkou.

Jak vidíte, Malajsie nabízí opravdu široké možnosti cestování, mezi kterými si vybere určitě každý.

Cena

A kolik nás to všechno stálo?

Celkové náklady na 2 osoby činily 117 888 Kč při kurzu 1SGD = 17 Kč a 1MYR = 6 Kč.

Níže uvádím podrobnější přehled nákladů:

JÍDLO 16 620 Kč
DOPRAVA 62 281 Kč
UBYTOVÁNÍ 25 068 Kč
VSTUPY/ATRAKCE/VÝLETY 8 870 Kč
SUVENÝRY 2 644 Kč
OSTATNÍ 2 406 Kč

Nejvyšší položkou, která tvořila více než polovinu celkových nákladů, byla doprava. Plácli jsme se přes kapsu za letenky a větší výdaj byl i za auto. Pokud bychom místo nich zvolili autobusy (trajekty) a chytli nějakou výhodnou akci na letenky do Malajsie, celkové náklady by o dost klesly.

Zpáteční letenky do Singapuru (zpět z KL) – 30 370 Kč

4 jednosměrné letenky po Malajsii –  10 422 Kč

Půjčení auta na 8 dní vč. benzínu – 10 137 Kč

Zbytek (parkovné, lodě, taxi, Uber, MHD) – 11 352 Kč

Některé výdaje najdete podrobněji rozepsané u jednotlivých článků.