Perhentiany: 1.+2. den – příjezd a okruh ostrovem

Tropický ráj na úžasné zapadlé pláži, skvělé jídlo, noční bouřky a poznávání Pulau Perhentian Kecil.

Neznámý autor: „Slunce je ten nejlepší lék.“

1. den – příjezd

Souostroví Perhentiany, které tvoří dva hlavní ostrovy Pulau Pernehtian Besar (Velký ostrov) a Pulau Perhentian Kecil (Malý ostrov), leží na severovýchodě Malajsie a dá se na ně dostat pouze lodí z města Kuala Besut. My jsme nejdříve jeli z Taman Negara do Kota Bharu na letiště (7,5 hodiny), kde jsme vrátili půjčené auto, a odtud taxíkem do Kuala Besut (78 MYR). Po cestě jsme projížděli oblastí s velkým množstvím škol a my tak poprvé viděli místní děti v jejich školních uniformách. Hrozně se mi to líbilo. Děvčata měla na hlavách bílé šátky, chlapci takové čepičky. Přišlo mi srandovní, když tito „bílí duchové“ jeli třeba ve třech na jednom mopedu a šátky jim divoce vlály.

Již z domova jsme měli koupená místa na lodi, po příjezdu do přístavu Kuala Besut jsme našli kancelář společnosti, u které jsme si lístky koupili, dostali jsme palubní vstupenky a šli na molo, odkud lodě odjíždějí. Zde musí každý, kdo jede na Perhentiany, zaplatit poplatek za vstup do mořského parku, v němž tyto ostrovy leží. Nejen v nejnovějším průvodci (r. vydání 2016) Lonely Planet bylo uvedeno, že se platí 5 MYR za osobu, ovšem toto byla cena pro Malajce. Ostatní museli zaplatit 30 MYR. Neměli jsme na výběr, tak jsme poslušně zaplatili, ale několik lidí se tam s nimi dohadovalo, nutno říct, že bez úspěchu.

Dozvídáme se, že naše loď pojede v 16:30, jdu se tedy podívat po okolí po nějakých pohledech a magnetech, a když se v 16:10 vrátím, loď už je připravená k vyplutí….To je prostě Malajsie 🙂 Loď je celkem malá a společně se zavazadly, které všichni mají, máme co dělat, abychom se tam všichni vešli. Sedíme s Kubou úplně vepředu a jízda je to teda šílená. Tvrdě skáčeme po vlnách a fouká silný vítr, který mi znecitlivuje odhalené části těla. Křečovitě se držím madla a Kuba zase mě, protože se nemá čeho jiného držet, vedle něj sedí další člověk. Bágly a kufry vyskakují tak vysoko, až mám strach, že skončí na dně moře. Cesta trvá cca 45 minut a jsme fakt ráda, když nám staví u naší pláže Petani Beach na ostrově Kecil. Není zde molo, takže pro nás jede menší člun z našeho ubytování. Druhý den mě neskutečně bolí můj špičatý zadek, který mám naražený, a zádové svaly. To byla teda posilovna 🙂

Jsme ubytovaní v Petani Beach Chalet ve vlastní chatce přímo u pláže. Chtěli jsme být mimo hlavní pláže, hezky v klídku a pohodě, s minimem možného hluku a lidí. Je tu celkem 5 chatek, za mysem leží poměrně veliký Aluan Resort, ale na nádherné pláži jsou pouze dva lidi. Chatka je velmi prostá, ale dostačující, a konečně tu mají moskytiéru! 🙂 Má i vlastní koupelnu, která je na můj vkus trochu víc špinavá a ušmudlaná, musím si vlhčenými ubrousky utřít alespoň umyvadlo, pač je na něm nános tmavého prachu, ale dá se. Teče zde jen studená voda, což nám vůbec nevadí, člověk se alespoň ochladí. Elektřina jde zhruba od 18 hodin večer do 8 ráno. Je tu božský klid, výhled na palmy a moře…ráj na zemi 🙂 Tyto chatky vlastní rodina, která zde i bydlí, dny tráví v restauraci, jsou moc milí a rádi si povídají. Cítili jsme se tu jako doma.

Jdeme hned okusit místní moře, které je opravdu teplé, ale dno je dost kamenité a korálové, takže zůstávám jen na břehu. Boty do vody by se zde hodily.

Na večeři si dávám speciální Petani Beach rýži a Kuba Dinner Combo, obě jídla jsou výborná. Večer si za zvuků šumění moře vybarvuji mandaly a sleduji blížící se bouřku, která naplno udeří v noci. Na střechu nám hlasitě padá kokos, džungle kolem vřeští, parádní divočina 🙂

2. den – putování po ostrově Kecil

Po vynikající snídani, kdy si Kuba dal opět Combo, tentokrát Breakfast, a já palačinku s banánem a čokoládou, si jde Kuba zameditovat na pláž a já medituji u mandal. Zhruba v 11:30 vyrážíme na průzkum ostrova. Na obou ostrovech nejsou žádné silnice, musíte všude po svých, nebo využít vodní taxi.

Jdeme pěšky přes Mira Beach, Rainforest Beach do zálivu Coral Bay, po cestě potkáváme několik menších i větších varanů a jiných ještěrů. Cesta po víceméně dlážděné stezce trvá i s focením hodinu.

Mira Beach
Najdi varana 🙂

Coral Bay

V Coral Bay si dáváme oběd v Senja Restaurantu, odkud je hezký výhled na celý záliv. Na pláži se nachází několik ubytovacích zařízení, pidi krámků, restaurací, barů a firem, které nabízejí výlety se šnorchlováním, potápěním, aj. Objednáváme si celodenní šnorchlování na druhý den, zjišťujeme informace o praní prádla (nacházíme zde dvě „prádelny“, prádlo si sem jeden den dáte a druhý vyzvednete) a pokračujeme skrz ostrov na jeho druhou stranu, kde se nachází Long Beach. Má jít o nejrušnější pláž na ostrově s mnoha párty, apod. Lidí je tu poskrovnu, ale barů, restaurací a obchodů poměrně hodně. Také je tu velké množství lodí, které lemují téměř celý břeh, a do vody se dá jít pouze na malém kousku pláže. I když to tu ke koupání moc neláká, i přesto se v moři smočíme, protože už nebudeme mít jinou možnost koupání a je nám horko. Voda je hodně mělká a teplá, takže náš záměr se tak úplně nedaří realizovat 🙂

Příchod na Long Beach
Long Beach

Po koupání hledáme cestu k větrným mlýnům, resp. ke schodům s vyhlídkou, která na mapě vypadá naprosto jasně, ale v realitě je to horší. Nenacházíme žádné značení, ale kdo se zeptá, ten se doptá. Musíme se tedy ptát 2x, než najdeme ten správný průchod do pralesa za pláží. Cesta vede skrz kemp (ten je z pláže vidět) a pak doprava. V kempu jsou veřejně přístupné záchody, kde se můžete převléci z mokrých plavek a být v suchu. Stezka je nejprve kamenitá, poté vede přes písek a takový mini kaňůnek, který hravě přejdeme. Ke schodům dorazíme za půl hodinky. Výhled je opravdu úžasný, pouštíme se i dolů ze schodů, občas chybí prkno, ovšem čím níže jsme, tím je stav schodů horší a horší a díry jsou čím dál větší. Nechceme riskovat kaskadérskými kousky, a tak se raději vracíme nahoru.

Cesta vede dál na sever ostrova, ale protože jsem z jedné strany spálená (vzít si tílko bez rukávů opravdu nebyl nejlepší nápad) a přehřátá, vracíme se raději zpět. Zastavujeme se opět v Senja Restaurantu v Coral Bay, dáváme si pití a zmrzlinu a čekáme na západ slunce, při němž se procházíme na pláži, pozorujeme pohupující se loďky a boží paprsky, prostě romantika.

Po zapadnutí sluníčka přichází vrchol dne. Jdeme shánět taxi zpět na naši pláž. Úplně všude na pláži jsou cedule na water taxi, ale buď u nich nikdo není, nebo při dotazu na taxi jen blbě koukají a říkají, že tam žádné taxi není. Přitom na všech cedulích se píše, že po 19. hodině (nyní je asi 19:15) se jezdí za dvojitou cenu, takže by jeden předpokládal, že se přetrhnou o zákazníka, aby si vydělali, ale to se rozhodně neděje. Procházíme celou pláž, ptáme se úplně všude, ale všichni jen koukají, jakoby jim ulítly včely a kroutí hlavou. Začínám chytat nerva. Nejen proto, že to vypadá, že půjdeme hodinu potmě džunglí (tak nějak jsme s tím i počítali a pro jistotu si vzali čelovky), ale hlavně z těch lidí, kteří všichni do jednoho vypadají jako by se západem slunce prodělali lobotomii 😀 Nakonec nás opět zachraňuje Senja Resort, kde Kuba na recepci objedná taxi, které k mému velkému překvapení po 15 minutách skutečně dorazí a odváží nás na Petani Beach. Po všech těch útrapách je cesta na potemnělém moři opravdovou odměnou. Jedeme vstříc bouřce, která zuří naproti na pevnině, blesky bičují nebe, z našeho ostrova sem tam probleskuje světélko a užíváme si hladké klouzání po vodní hladině.

Petani Beach večer

Po nezapomenutelné noční jízdě se jdeme navečeřet do naší restaurace, tentokrát si dáváme oba nudle s hovězím a dále se kocháme bouřkou nad pevninou. Po cestě zpět do chatky narážíme na dva kraby v ulitě, kteří cupitají, což mi přijde velmi roztomilé, nikdy jsem to na vlastní oči neviděla. Zítra nás čeká naše první šnorchlování v životě, na což se jdeme pořádně vyspat!

Výdaje na 2 osoby:

CELKEM 1 478 Kč

Užitečné odkazy:

Petani Beach Chalet Airbnb

Portál pro nákup lodních lístků