Přes Ďáblovu díru do města Sur

A jsme tady. V Ománu. V zemi, o které většina lidí nikdy neslyšela, případně nemá nejmenší ponětí, kde ji hledat a proč tam vlastně jet. Připadáme si jako velcí objevitelé 🙂

Cesta sem nebyla nijak zajímavá, až na jeden moment na letišti v Dubaji. Cesta k letadlu do Ománu letištním autobusem trvala snad 20 minut. Celý autobus už si dělal srandu, že do Maskatu nejspíš neletíme, ale jedem autobusem 🙂

Po vyřízení nezbytných formalit nutných pro vstup do země a vyzvednutí kufrů (po jejich odebrání z pásu je ještě musíme dát na rentgenovou kontrolu) se v brzkých ranních hodinách ocitáme v příletové hale. Navzdory tomu jsou zde otevřeny všechny obchody a přepážky, což by na našem letišti bylo nemyslitelné. Stánky mobilních operátorů i autopůjčoven se nachází ihned naproti výstupu z prostoru se zavazadly, což je velmi praktické. Vybíráme si peníze z bankomatu a chceme si koupit místní SIM kartu u operátora Ooredoo, protože má nejlepší nabídku. Zrovna jim však nejede systém a druhý operátor nemá tak dobrý balíček, tak nákup odkládáme na později a jdeme si pro auto. Do hotelu Wanasa Hotel Apartment poblíž letiště přijíždíme v 5:30 a jdeme si alespoň na pár hodin lehnout.

Probouzíme se jako mátohy, hlavně tedy Kuba, což je dost blbé, protože má řídit. Nicméně po snídani ve vedlejším Subway a pár hodinách strávených v obchodním centru zařizováním SIM karty a sháněním proviantu se probral. V místní pobočce řetězce Carrefour jsme překvapeni širokým sortimentem zboží. Kam se na to hrabou naše hypermarkety. Připadáme si tu jako v ománském Walmartu. Že se vůbec nepleteme, zjišťujeme u kasy, kde nám speciální pracovník balí náš nákup, který by se vešel max. do 3 tašek, rovnou do asi 7 tašek, přičemž nezapomněl zabalit deodorant zcela zvlášť. Zdejší spotřeba igelitových tašek je horší než ve Walmartu. Ať žijí oceány!

Po nakoupení potřebných zásob konečně vyrážíme vstříc Ománu. Naší první zastávkou je Bimmah Sinkhole, v češtině Ďáblova jáma, nacházející se v Hawiyat Najm (Sink Hole) Park, asi 1,5 hodiny autem. Otevřeno je denně od 8 do 20 hodin, vstupné se neplatí. U parku se nachází rozlehlé parkoviště, přímo uvnitř pak toalety a hezký parčík s lavičkami a hřišti pro děti. Cesta z Maskatu je velmi působivá. Ihned za městem silnice šplhá ve strmých serpentýnách vzhůru do hor, podél nichž vede dál. Hory působí jako z Marsu, hýří barvami od žluté, přes okrovou, šedou, až černou. Podél dálnice se pasou kozy a oslové a auta je vůbec nezajímají.

Bimmah Sinkhole je 20 metrů hluboká a až 70 metrů široká díra v zemi, odborně závrt, která vznikla propadem vápencového podloží. To bylo vymleto vodními proudy, které mířily do 600 m vzdáleného moře. Místní však věří, že jáma vznikla po dopadu meteoritu, čemuž odpovídá i název Hawiyat Najm – The Falling Star. Na dno propasti vedou schody a je možné se v průzračně čisté vodě vykoupat. Jelikož je místo hojně navštěvované místními, pro dámy doporučuji na plavky ¾ legíny a tričko. My se koupat nejdeme, protože je zde opravdu hodně lidí a koupou se hlavně děti lokálních obyvatel. Pár odvážlivců šplhá po stěnách propasti, načež se za bujarého veselí přihlížejících vrhají z několikametrové výšky do hlubin Ďáblovy díry.

Po asi 45 minutách vyrážíme dál směrem na město Sur. Nevracíme se ale na hlavní, jedeme podél pobřeží, které je lemováno širokými oblázkovými plážemi, na nichž tráví lidé krásné slunečné odpoledne. Nejčastěji mají auta zaparkovaná přímo na pláži, před nimi stolek s židlemi a grilem, povídají si, smějí se a děti si hrají. Naprostá idyla. Na plážích se dá i volně kempovat, mnoho lidí je na nich s obytným vozem nebo alespoň minivanem. Při příští návštěvě Ománu chci rozhodně přenocovat na pláži.

My míříme na pláž White Sand u města Fins, která má být mimořádně krásná. Kus cesty k ní vede po nezpevněném prašném povrchu. Po cestě různě zastavujeme a kocháme se krajinou. Na jedné straně nádherné temně modré moře s bílými čistými oblázkovými plážemi, na straně druhé majestátní hory ozářené zapadajícím sluncem. Impozantní scenérie. Na pláži White Beach neshledáváme nic speciálního, stejně krásná místa byla po celé cestě k ní. V tomto případě víc než jindy platí „Cesta je cíl.“

Jelikož je slunce už skoro za horami, míříme rovnou do města Sur, kde máme zarezervované ubytování v hotelu Al Ayjah Plaza. Máme hlad a tak naprosto neoriginálně zastavujeme v KFC na předměstí. Jde o maličké KFC u benzínky pouze se 2 stoly. Chceme něco pro dva, objednáváme si proto kyblík s 15 kousky kuřete (které to jsou, mají vypsané na tabuli) a něčím dalším k tomu (housky, pití, …). Sedáme si k jednomu volnému stolu hned naproti pultu a obsluha se na nás potutelně usmívá. Postupně připravují jídlo. Když vidím to obří balení Pepsi a mega porci hranolek, zprvu si myslím, že to je pro někoho jiného. Všichni hosté v restauraci však už jí a nikdo zde na objednávku nečeká. S hrůzou si uvědomujeme, že to bude asi jídlo pro nás. Když je dílo nachystáno, mladík za pultem nám ho s úsměvem podává. Patrně vůbec nechápe, proč jsme si ve dvou objednali jídlo pro celou vesnici 😀 A my taky ne. Ty vypsané druhy kuřete totiž nebyl popis oněch 15 kousků, ale přídavek k nim. Dohromady jich tedy máme asi 30 😀 K tomu největší porci hranolek, jakou jsem kdy viděla, 2 litrovou kolu, obří salát coleslaw a 6 housek. Tohle asi opravdu nesníme 😀 Vedle nás má přesně to samé 6 členná rodina. Po asi půl hodině hodování, kdy to vypadá, jakoby vůbec nic neubylo, jdu požádat o krabice a tašky na odnos a odvážíme si sebou jídla ještě tak na 2 dny. To byl zase „kulinářských“ zážitek 🙂

Taková normální večeře pro dva 🙂

Máme v plánu jít se ještě podívat na noční Sur, ale spánkový deficit a přemíra kuřete udělá své a my se zmůžeme akorát na provozní záležitosti a dojídání „zbytků“ večeře, kterou máme ještě i k snídani 🙂 Je třeba nabrat síly na další den, který bude stát za to!

Krásný výhled z pokoje

Zajímavosti po cestě Maskat –> Sur:

Po cestě z hlavního města na jihovýchod podél pobřeží se nachází mnohem více zajímavých míst, které stojí za návštěvu. Protože jsme neměli čas na všechny, vybrali jsme si Bimmah Sinkhole a z wádí pak Wádí Shab, kam jsme vyrazili další den. Za návštěvu však stojí také:

• Wádí Tiwi
  • Wádí Arbaeen
  • Sur – přístavní městečko s krásným majákem, strážními věžemi, pevnostmi, promenádou a doky, kde se staví typické ománské lodě.

Na samém severovýchodním cípu Ománu, necelou hodinu jízdy ze Sur, leží známá želví pláž Ras al Jinz. Návštěvníci zde mohou pod dohledem sledovat líhnutí malých želviček a jejich následný pokus o dostání se do moře. Každý rok se sem vrací několik desítek tisíc želv, aby zde přivedly na svět své potomky. Hlavní sezóna líhnutí probíhá od června do září. Ale i mimo ni by se v této oblasti měly želvy vyskytovat.